rss kanál
Kategorie článků

Co takhle zajet ven na soutěž?

Publikováno 15.11.2015 v kategorii různé, 3 komentáře

Ještě, než začnou přípravy na soutěž samotnou, je důležité se na ní přihlásit. Nevím, jak je to v jiných kategoriích ale v Fkách je posledních pár let veliký přetlak pilotů, kteří se chtějí účastnit soutěží „World Cup a Eurocontest“. Přináší to sebou komplikace pro přihlašovací mašinerii. Běžnou praxí je webová stránka pořadatele s přihlašovacím formulářem, který se odemkne buď v určitou dobu (pokud je daná hodina komplikace většinou nejsou) ale pokud je zadán jen datum, zde bývá první háček. Je nutné si uvědomit, že pokud přihlášení začíná např. 6.3.2015 je nutné u počítače sedět 5.3.2015 ve 23:55 a v 00:00 je otevřeno. Zajímavé je podotknout, že přihlášení do soutěže může být i více než půl roku před soutěží samotnou. Další důležitou informací je termín zaplacení startovného, pokud nezaplatíte včas, budete vyškrtnuti. Zde mám jednoduché doporučení: „prostudujte si důkladně data a hodiny pro přihlášení a zapište do kalendáře“.

Jak se úspěšně přihlásit? Formulář obsahuje pár informací jako jméno, model, č. licence. Vyplnit ho je většinou otázka pár vteřin. Pokud je počet soutěžících omezen, začíná ta správná sranda. Musíme formulář vyplnit co nejdřív a bleskově ho odeslat. Během první minuty po odemčení formuláře se je schopno přihlásit i více než 20 pilotů. Pokud se jedná o preferované soutěže do 5ti minut jsou obsazena všechna místa a čekací listina je dlouhá jako týden před výplatou.  Většinou na přihlášení do soutěže si vyláme zuby nejvíc pilotů. Pokud přihlašování podceníme, nejedeme celý rok nikam. Pokud jsme jedním ze šťastlivců a do startovky se probojujeme, je dobré udělat plán, kdo pojede, jakým autem atd…………

   

Na každou ze soutěží se přihlásí většinou více než jeden našinec, to nám umožňuje podělit se o náklady na PHM a taky rozdělit funkce. Cizojazyčně gramotní kupříkladu zajistí a zaplatí ubytování, někdo může zaplatit všem startovné, někdo zná zaručenou zkratku nebo ví, na jakém trajektu to houpe nejméně, jak se vyhnout mýtnému, někdo může udělat jídelní lístek a nakoupit jídlo. Zde je to na každé osádce vozidla. Nedůvěřujte slepě navigaci a překontrolujte, kudy naplánovala cestu. Velmi užitečné je mít souřadnice všech použitelných kopců v dané lokalitě pro případný trénink, pokud dorazíme na místo dřív. Totéž platí pro ranní prezentaci před samotným závodem. Proto je důležité naplánovat cestu a všechny činnosti dopředu aby vás při cestě a ubytování nic nezaskočilo.

Ještě než vyrazíme, je vhodné se zamyslet, co sebou budu balit za oblečení. Zjednodušeně se dá říci, že v květnu u Baltu může sněžit stejně jako v červenci ve vysoké nadmořské výšce v Alpách. Být připraven na trvalý déšť je také nutnost. Být tedy schopen se dobře obléknout je základ pohody a počasí vás nesmí zaskočit. Na druhou stranu opalovací krém je stejně důležitý…….

   

Pokud se budeme bavit o technice, buďte si jistí, že to, co se vám doma nikdy nepokazilo, pokazí se venku. Největší péči je nutné věnovat vysílači, do něj i opakovaně celý den prší, někdy je plný písku, prachu nebo slaného šlemu od mořského aerosolu. Závody samotné se létají téměř v jakémkoli počasí a tak hodně trpí i modely. Ne všude je ideální přistávací terén a kolikrát se nenakládá podle toho, jak fouká ale podle toho, s jakou hmotností si ještě dovolíte přistát. Po soutěži se nezřídka kdy vylévá z letadla voda, vysýpá písek a dá to práci, než jsou v kondici pro další den. Není od věci mít sebou laminovací kufřík kde je všechno pro případnou opravu.

   

Ke každému závodu patří banket, což je jedna z možností, jak se pobavit s piloty a užít si opravdový kopec srandy. Většinou i z největšího prestižáka je po pár kouscích normální chlapík, se kterým najdete nejedno společné téma. Někdy je to obtížné ale je dobré mít na paměti, že i druhý den je potřeba létat a pokud půjdete spát tak i včas vstávat.

   

Samotné závody bývají vcelku hektické (teď se Bčkaři pousmáli) a vždy musíte mít všechny potřebné informace od pořadatele. Hlavně je potřeba si dát pozor na přistávací prostor, do kterého musíme přistát. Je škoda dostat nějakou penalizaci za hloupost, která pramenila z vaší nevědomosti. Co se létání týká, dnes je pilotní špička vcelku široká a hlavně u spravedlivějších soutěží je to boj o každou vteřinku. Chce to ale zachovat chladnou hlavu a vyvarovat se hloupých chyb, pokud někdo víte jak, podělte se o tuto zkušenost, rád se poučím. Chyby se dělají tak snadno a odčinit je bývá mnohdy již nemožné. Jeden z důležitých aspektů je s letadlem během závodů nelaborovat, pokud přesně nevím, proč to dělám, jen si tím uškodíme…………….

 

Na žádný zázrak nepřijdeme, jen to vnese nejistotu do pilotáže. V letadle většinou problém není. Je vhodné si promyslet, jak poletím, proč tak poletím atd. Hlavně to chce zůstat nad věcí. Jak říkám, chleba levnější nebude. Musíme si přiznat, že naše kategorie má hodně proměnných a proto očekávat dobrý výsledek bez zkušeností na tom či onom kopci není příliš reálné. Jsou to drahé zkušenosti, ale jsou to také zážitky, které vám už nikdo nevezme.

   

Ačkoli to nevypadá, jedním z obtížných aspektů je jízda domů. Po třech dnech na kopci kdy jste vyfoukaní, nebo z vás slunce, nebo i zima vysála energii, někdo i s počínajícím nachlazením, sednout do vyhřátého vozu a jet mnoho km domů chce znát své možnosti a často se střídat za volantem.

   

Text: F. Kalenský
Foto: různé, archiv.....

Komentáře:
rss kanál






© 2011 F3F.cz