rss kanál
Kategorie článků

Ascot Elektro

Publikováno 14.12.2011 v kategorii různé, 4 komentáře

Rozhodl jsem se předělat F3B Ascot o rozpětí 3,15m na elektroverzi. Tímto článkem bych se chtěl podělit i s ostatními o moje zkušenosti ze stavby.

Začalo to tím, že jsem měl doma dva trupy, jeden s kabinkou a jeden s převlečnou špičkou, starší již nepoužívaný. Ten jsem se také rozhodl předělat na elektro. Priority jsou jasné: nízká cena komponentů a co nejmenší váha pro co nejlepší vlastnosti v termice. Jsou to vcelku protichůdné požadavky a tak je jasné, že řešení bude hodně o kompromisech.

Technické vybavení:
Motor:   Turnigy SK 35-42 1000ot/volt
regulátor:  TTM 40- 3
Pohonné aku:  bat 3s 2200mAh
Vrtule:   12x6
Rx bat:    GP1100mAh

Stoupavost očekávám odpovídající pohonu, tedy okolo 5m/s. Serva budou zachována HS 81 a umístěna někam do trupu.

Začal jsem demontováním původního trupu, vymontoval jsem serva, baterky a závaží ze špice. Na prázdný trup jsem rozmístil a přichytil vybavení lepenkou, abych viděl, jak to bude vypadat s těžištěm. Odřízl jsem červenou vnitřní hlavici a začal plánovat co dál. Serva by měla jít do trupu před spojku křídel (mezi spojku a náběžku).

Celá úprava trupu je vlastně jen o hlavici. Měl jsem dvě možnosti, udělat trup v kuse s velikou kabinkou pro vkládání trojčlánku nebo nechat oddělávací špičku s malou kabinkou na spojování silových vodičů a ze spodu jí fixovat šroubem, případně přelepit páskou. Rozhodl jsem se pro druhou variantu. Nešlo ani tak o pracnost ale spíš o váhu materiálu nutnou pro pevnostní dimenzování otevřeného trupu s velkou kabinkou. Torzní namáhání nebyl problém, šlo hlavně o pevnost pro přistání, která se nepovedou, nebo se do cesty najednou připlete krtina. Stanovil jsem délku hlavice a zjistil, že v místech kde chci mít průměr 40mm je hlavice nevhodného tvaru. Pomocí řezného kotoučku byla hlavice podélně rozřezána na lamely v délce 150mm pro plynulé rozevření na potřebný průměr.

  

Na přechodu kužel/trup bylo nutné dosáhnout průměru 40-40,5mm pro návaznost na kužel. Náhodou jsem narazil doma na balení lentilek, papírový válec o průměru 38mm- naprosto geniální. Trubku jsem vložil do kondomu a olaminoval jednou vrstvou tkaniny cca 100g/m2 následně vložil do trupu. Dvěma proužky pásky zvenčí jsem zafixoval lamely a tím vlastně definoval budoucí tvar trupu. Plocha mezi lamelami byla zvenčí vymazána epoxidem s bavlnou, vyjma míst s páskou. Druhý den jsem válec vytlačil a broušením jsem začal dávat hlavici požadovaný oválný tvar.

  

Místa mezi lamelami, která nebyla dokonale vyplněna epoxidem s bavlnou, jsem zaplnil epoxidem s mikrobalony. Nepoužil jsem už schválně bavlnu, protože balony se lépe brousí. Zabrousil jsem vše do požadovaného tvaru a celý povrch jsem přelaminoval 2mi vrstvami 80tky skla.

  

Následně jsem se pustil do broušení vrstev skla. Většina materiálu je zbroušena, na hlavici nechci žádný tmel. Zevnitř jsem odbrousil tkaninu, kterou jsem použil jako první výztuhu a s ní odbrousil i nemalé množství bavlny a balonů. Vnitřek hlavice je vybroušen pomocí speciálního přípravku, tím je nosník 8x8, 20cm dlouhý na jeho konci je nalepen kus molitanu cca 50mm široký s průměrem cca 45mm s nalepeným proužkem (20cm) drsného smirku, který jakoby „vlaje“ a přizpůsobí se vnitřnímu průměru trupu. Jednoduché a naprosto funkční. Stačilo jen nasadit na uchycenou vrtačku a v ruce si hlavici pěkně uvnitř vybrousit. Tím bylo docíleno toho, že z hlavice zbyla jen tenoučká šlupička připravena pro finální laminaci, kterou tvořila jedna vrstva skla 100g/m zevniř a jedna  zvrchu.

  

V přední části jsou nasávací otvory z uhlíkové trubky. Výdechy budou vytvořeny jen profrézováním otvorů podle toho, kam až se dostane vzduch, pro jeho cirkulaci. Následovalo vyříznutí kabinky, která je opravdu malinká. Kabinku jsem polepil páskou a vložil zpět na své místo. Zevnitř trupu jsem položil proužky skla a rowingu. Tím vznikl vnitřní rámeček (osazení). Kabinka sedí naprosto perfektně.

  

Poslední co chybělo je přepážka. Má větrací otvory pro průchod vzduchu, po jejím obvodu jsou drážky, které se při lepení vyplní epoxidem a slouží k tomu aby se nemohla pootočit. Přední část přepážky je nepatrně zbroušena do klínu. Ten je zaplněn dokola rowingem a dokonale zajistí přepážku proti vytažení z trupu.

  

Deska se servy je v trupu je kotvena na 3ech šroubech. Lože je umístěno v trupu suvně bez vůlí. nezdálo se mi to dostatečné, tak jsem serva zabalil do folie a vsadil do balónů, které vytvoří přesné lože. Celek jsem poté vyjmul, vybalil, usadil do trupu na stálo a upevnil třemi vruty. V budoucnu bude tedy možné lože vyndat, distanční sloupek má jen opěrnou fci. hlavní síly drží vruty na bocích.

Lakování je proběhlo ve 3 vrstvách pokaždé vybroušených skoro až na podklad, tím stačila jedna finální vrstva barvy. Plnič jsem nepoužil, protože následné zakrytí jeho tmavého nádechu by vyžadovalo víc vrstev bílé a jím i nárůst hmotnosti.

  

Jak to celé dopadlo? Po dokončení a osazení vyšlo těžiště přesně podle předpokladu. Celková hmotnost vzrostla na celkových 2495g. Pokud vycházíme z faktu, že větroň má při rozpětí 3,15m hmotnost 2300g je nárůst hmotnosti necelých 200g. Vzhledem k požadavku na minimální investici/ minimální váhu to považuji za dobrý výkon.

Doba motoru cca 5min, stoupavost cca 5m/s odběr asi 35A. Celková výška stoupání přes 1000m.

Text a foto: F.K.

Komentáře:
rss kanál






© 2011 F3F.cz